Siirry suoraan sisältöön

Kata Kumpulainen

Väitöskirjatutkija (KM), varhaiskasvatuksen opettaja
Yrittäjä, kouluttaja ja projektitutkija

Katalla on laaja kokemus kasvatus- ja koulutusalan eri tehtävistä. Monipuolinen kokemus on ohjannut tarkastelemaan kotimaisen kasvatus- ja koulutusalan toimintaa kokonaisvaltaisemmin. Näkökulma on innostanut Kataa tutkimaan alan työhyvinvoinnin ja organisaatioiden toiminnan kehittämistä.

”Innostavaa omassa väitöskirjatutkimuksessani on ollut huomata, miten suuri merkitys henkilökohtaisten ja kollegojen vahvuuksien tunnistamisella on työn tuloksen ja hyvinvoinnin kannalta. Omat ammatilliset vahvuutensa tiedostava yksilö kykenee ohjaamaan ja kehittämään omaa työtään.”

Kata on luonteeltaan luova rönsyilijä ja yhdistää tutkimuksessaan käyttäytymistieteitä sekä systeemitieteitä. ”Omalta mukavuusalueelta pois astuminen avaa uusia ulottuvuuksia ajattelun ja toiminnan tasolla. Tätä haluan tarjota myös DigiSupervisorin koulutuksissa.”

Susannaa kuvaa päämäärätietoinen halu kehittää ja kehittyä. Tämän ohjaamana hän on toiminut useissa kehittämistehtävissä yliopistolla. Vuosien kokemus hanketyöstä on inspiroinut häntä kehittämään yhä toimivimpia käytäntöjä ja lähestymistapoja koulutusten toteuttamiselle. Nykyisin hän tekee väitöstutkimusta ajattelun taidoista.

“Olen hyvin aktiivinen oman osaamiseni kehittäjä ja toiveenani on sytyttää myös muissa into osaamisen kehittämistä kohti.” Koulutustehtävissä Susanna on päässyt yhdistämään mielenkiinnonkohteitaan: oppiminen, tutkiminen ja kehittäminen.

Susannan työskentelyä ohjaavat aito kohtaamisen taito ja tilannetaju. “Koulutuksissamme haluan luoda ajan ja tilan, joka mahdollistaa pysähtymisen pohtimisen ja keskustelemisen äärelle — yhdessä.”

Susanna Toikka

Väitöskirjatutkija (KM), luokanopettaja ja varhaiskasvatuksen opettaja
Yrittäjä ja kouluttaja

Top